maanantai 8. kesäkuuta 2015

Imetyssuunnitelma

Muutaman päivän olen nyt kiinnittänyt huomiota meidän imetystapoihin ja miettinyt, miten tästä jatkettaisi. Olen päättänyt, että toistaiseksi iltaimetys jatkuu tuttuun tapaan. Toisin sanoen imetän vauvan uniseksi ja mies vie siitä hänet sitten nukkumaan sänkyyn.

Aamuimetystä yritän muuttaa siten, että jaksaisin nousta imettämään sohvalle. Se tarkoittaa, että minun täytyy mennä aiemmin nukkumaan illalla ja ehkä ottaa päikkäritkin tarvittaessa. Ja että yhteistä aikaa miehen kanssa täytyy järjestää jonnekin muuhun ajankohtaan kuin myöhäiseen iltaan. Anyway, yrittäisin siis tehdä siten, että vauva ei nukahtaisi enää aamumaidolle vaan noustaisiin siitä ylös leikkimään ja puuron keittoon. Vaikka kello olisi vasta 5:30 tai jotain. 

Jatkossa yritän myös saada vaihdettua äidinmaidon ja puuron paikkoja, ts. niin että puuro syötäisiin ennen aamumaitoa. Tällä hetkellä vauva on kovin tottunut saamaan rintamaitoa heti herättyään, joten tämä muutos tehdään hitaasti aamuimetyksen kestoa lyhentämällä ja tarjoamalla maitoa myös aina puuron jälkeen. Muuten maidon ja puuron paikoilla ei olisi mitään väliä, mutta mielessä on jo vähitellen aamuimetyksenkin vähentäminen/lopettaminen. Siksi tällaista muutosta nyt pikkuhiljaa.

Päiväimetyksiä vauva ei ole kaivannut viime viikkoisen mummulareissun aikana oikeastaan ollenkaan. Yritänkin pitää siitä nyt vähän kiinni enkä tarjoa vauvalle maitoa ellei hän kovasti sitä pyydä. Lohtumaitoa on otettu, jos on tullut isompi pipi. Samoin alkuillalla olen antanut päivällisen ja iltapuuron välissä, jos vauva on ollut huonotuulinen ja jos on itse tullut pyytämään.

Näillä mennään toistaiseksi.

2 kommenttia:

  1. Meilläkin alkaa imetys hiipumaan. Olen mennyt tässä asiassa aika lapsentahtisesti ja ehkä laiskastikin, imettäminen on jotenkin ollut niin helppoa :) Poika on ollut koko ikänsä varsinainen tissimaakari, en muista että olisi kertaakaan rinnasta kieltäytynyt, mutta nyt lähiaikoina päiväimetykset on menneet lähinnä pelleilyksi, joten jätin ne sitten pois. Neuvolan ohjeen mukaan olen tehnyt puuron jo jonkun aikaa ihan kevytmaitoon ja nyt olen rohkaistunut antamaan maitoa ihan sellaisenaankin jääkaappikylmänä ja hyvin on kelvannut eikä mahavaivojakaan ole ilmennyt. Imetän edelleen illalla ennen nukkumaanmenoa (voisi tämänkin varmaan jo hiivuttaa pois, sillä poika vain virkistyy siitä) ja aamulla herätessään klo 5-6 jollei tyydy pelkästään viereen nukahtamaan uudelleen. Sillä saa sen tunnin lisää uniaikaa, kuten taisi teilläkin olla :) Meillä oli tässä hetki sitten sellainen rytmi, että poika heräsi jo klo 4-5 ja meni pari viikkoa että saatiin hivutettua herääminen tuonne klo 6 tuntumaan, huh.

    Oletko muuten huomannut itsessä mitään muutoksia imetyksen vähennyttyä? Itsellä kun oli tuossa keväällä jotenkin tosi hankala vaihe, ärsyynnyin helposti ja olin kiukkuinen. Nyt olen huomannut ihon ja hiustenkin rasvoittuvan enemmän. Menkatkin palasivat kuvioihin keväällä. Näitä ynnäilin mielessäni, että mahtaako olla jotenkin hormonitasapaino järkkynyt tms. Ainakin mielialamuutoksia kai toisille tulee imetyksen vähennyttyä/loputtua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mekin tehdään puuro maitoon, varsinkin aamuisin. Minä olen myös antanut maistaa jo lehmänmaitoa nokkamukista, mutta sillä ei ole vielä ollut suurta suosiota. Vähitellen. =)

      Mielenkiintoisia nuo hormoneihin liittyvät asiat, koska itse ainakin koen reagoivani niiden muutoksiin. En ole nyt osannut huomata mitään kovin suurta erityistä, mutta kyllä minäkin ehkä vähän ärtyisämpi olen ollut viime aikoina. Se on aina vähän kurja juttu ja raskasta ja kärsin siitä myös mm. ehkäisypillereiden aikana. Siis sellainen pikkuasioista räjähtäminen. Aika rumia sanojakin olen välillä suutuspäissäni viljellyt miehelle, mikä on tyhmää. Vie kauheasti energiaa yrittää hillitä näitä ärsyyntymispuuskia. Menkkakierto täälläkin jo pyörii tavallisesti ja ehkä joo nuo hiusasiatkin on täällä samalla tavalla.. Välillä olen ollut myös taas sillei herkkänä niin kuin olin alkuimetyksessä. Että joku telkkarin reality-ohjelma saa kyyneleet silmiin, heh. No olihan näitä kun alkoi miettiä. Hih kun ei tosiaan tuo telkkarin edessä nyyhkyttäminen ole aivan minulle ominaista muuten. =D

      Poista