keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Vauvan liikkeitä

Siirryin siis laskemaan raskausviikkojani neuvolan ja nt-ultran antaman määrityksen mukaisesti. Tänään siis niitä kasassa täydet 14+0. Hurraa!

Olin jo aiemmin lukenut, että uudelleenodottaja voi tuntea sikiön liikkeitä aiemmin kuin esikoisen odottaja. Niinpä olen osannu alkaa niitä jo odotella, kuulostella ja varsinkin toivoa.

Ensimmäisen kerran tasan viikko sitten eli rv 13+0, tunsin illalla nukkumaan mennessäni, kuinka vatsassa liikkui jokin möykky, kuin painovoiman seurauksena patjaa kohti. Ajattelin aluksi, että se on kohtu, mutta sitten järki sanoi, että eihän sisuskalujen kai kuulu mitenkään "valua" minun sisällä paikasta toiseen. Hahhah! Päättelin siis ystävän rohkaisemana, että vauvahan se siellä. Samoihin aikoihin kävin eräänä yönä myös pissalla tavalliseen tapaani. Tultuani takaisin sänkyyn aika vauhdikkaasti, tunsin selkeän potkumaisen... öö... no potkun. Tai eihän se välttämättä potku ollut, mutta sellainen tunne, kuin sitten myöhemmin joskus tulee, kun vauva selkeästi potkii johonkin tiettyyn kohtaan napakasti. Voitte uskoa, että loppuyön nukuin silloin huonosti, kun joka kyljen kääntämisellä jäin kuulostelemaan, tuleeko lisää tuntemuksia.

Nyt pari päivää sitten uskoin lopulta täysin, että vauva siellä todellakin liikkuu ja että voin sen tuntea jo. Parina iltana olen sohvalla maatessani tuntenut selvästi, miten joku puskee minua sisältä päin. Sellaista painetta, joka kohdistuu tiettyyn kohtaan ja jos siihen laittaa käden, tuntuu kova möykky. Välillä olen tuntenut semmoisia kohoumia, kun oon pitänyt kättä jämäkästi mahalla.

Ihmeellistä. Siellä hän on. Oon odottanu kovasti liikkeiden tuntemista, kun seuraavaan neuvolaankin on vielä muutama viikko aikaa. On ihana huomata, että hyvin siellä taitaa pienellä mennä. En enää ajattele keskenmenoriskiä aktiivisesti, mutta huomaan, että taustalla olen vielä vähän varauksellinen. No kunhan tästä vielä muutama viikko päästään eteenpäin niin enköhän ala olla jo luottavaisempi.

Ihana aurinko paistaa tänäänkin! Kevät! <3

2 kommenttia:

  1. Sinulla on kiva blogi. Minulla on kanssa laskettu aika syyskuussa ja esikoinen kohta kaksi vuotias.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kuulla että blogi miellyttää! =) Hauska juttu että niin samoissa tilanteissa mennään lasten ja raskauden suhteen. Kaikkea hyvää odotukseen ja muutenkin!

      Poista